Håper gode sykkeltall inspirerer

– Gjør klar sykkelen, oppfordrer prosjektleder Geir Hartz Jørgensen. Foto: Martin Haagensen/ Statens vegvesen

Siden starten av mai har Harstads deltakere syklet jorda rundt i årets sykle-til-jobben aksjon.
– Veldig imponerende, og en god inspirasjon! Vi håper flere vil velge sykkel eller annen transport også gjennom sommeren, sier prosjektleder i Harstadpakken.

Aksjonen har gitt folk mulighet til å registrere sykkel, gange, og annen fysisk aktivitet og være med i trekningen av premier. Harstadpakken sponset arrangementet til alle i Harstad da det vil være gunstig å få flere til å velge sykkel, gange eller annen alternativ transport mens det bygges for Harstadpakken på rv. 83. I det aksjonen avsluttes har Harstads deltakere til sammen registrert 49 153 kilometer, en distanse som tilsvarer 1,23 ganger rundt jorda, eller litt over fem turer på den transsibirske jernbanen.

– Jeg må bare berømme alle som har deltatt, noen har jo syklet imponerende langt. Og jeg vil oppfordre alle til å enten velge sykkel, å gå, ta buss eller finne andre transportløsninger når vi snart går inn i en mer hektisk byggefase på prosjektet, sier prosjektleder Geir Hartz Jørgensen.

Nærmer seg ny periode med omkjøring

Gjennom sommeren skal det bygges langs hele strekningen Kanebogen – Margrethe Jørgensens vei, men særlig i området mellom Seljestad og Harstadbotn vil det merkes ekstra godt at det ferdigstilles arbeider, noe som vil få konsekvenser for trafikkavviklingen gjennom området.

– Vi tror det i stor grad vil være en reprise av forrige sommer, med kø på Seljestadveien særlig på ettermiddagstid. Derfor vil vi være åpne og tydelige på at det vil være bra om flest mulig kan velge å enten sykle, gå, ta bussen, eller kjøre til andre tider, oppfordrer Hartz Jørgensen.

Arbeidet som skal gjøres er bevisst lagt til sommerferien da trafikktallet er lavere.

– Selv om trafikktallet er lavere på sommeren så er det dessverre ikke til å unngå at det blir kø, så jo flere som kan velge alternativ til bilen, jo bedre, sier Hartz Jørgensen.

Riksveiprosjektet startet opp våren 2022 da med estimert byggetid til 2025, men ligger omtrent et år foran skjema. Mer detaljert informasjon om stenginger og omkjøringer publiseres på harstadpakken.no i kommende uke.

Harstadbotn: Mellom Harstadbotn og Seljestad vil det bli omkjøring for trafikken på rv. 83 i sommer. Foto: Martin Haagensen/ Statens vegvesen
Oppdatert: 14. juni 2024