Harstadåstunnelen ble åpnet 4. januar 2020, og tallene viser at tunnelen er svært attraktiv for trafikantene.
Tunnelen var beregnet redusere biltrafikken gjennom sentrum med minst 40 prosent innen 2040. Kort tid etter åpning var svaret over 50%. Snart fire etterpå er svaret at antall biler som kjører igjennom tunnelen er økende.
Kort tid etter åpning hadde tunnelen en døgntrafikk på hverdager på litt 6000 biler.
8000 kjøretøy på hverdager
– Det er helt tydelig at tunnelen virker da vi i dag ser at tunnelen har en døgntrafikk som normalt ligger tett i overkant av 8000. Dette er en utvikling som helt klart viser at tunnelen er attraktiv for trafikantene, sier prosjektleder i Harstadpakken Geir Jørgensen.
Trafikkmengde beregnes som ÅDT – eller Årsdøgntrafikk. ÅDT er summen av antall kjøretøy som passerer et punkt på en vegstrekning (for begge retninger sammenlagt) gjennom året, delt på årets dager. Sagt helt enkelt – et gjennomsnittstall for daglig trafikkmengde. I Harstadåstunnelen er det automatiske tellepunkt slik at ÅDT beregnes svært nøyaktig.
Som figuren under viser så hadde tunnelen i 2020 en ÅDT på ca 6.000,- kjøretøy. Trafikkmengden har hatt en jevn økning, og for siste hele år (2022) var ÅDT’en tett oppunder 7.000. Disse tallene understøtter konklusjonen om at tunnelen er attraktiv for trafikantene.
– Det viktigste med dette er at tunnelen fjerner unødvendig gjennomgangstrafikk fra Harstad sentrum. Her har vi tidligere meldt om en reduksjon av trafikkmengde på ca 50% – en reduksjon fra ca 11.000 til ca 5.500 biler i ÅDT. På dette området er samfunnsmålet for Harstadpakken oppnådd, sier Jørgensen.